Αρχική Σελίδα > 3η συνέχεια - Λογοτεχνικός Διαγωνισμός ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

3η συνέχεια - Λογοτεχνικός Διαγωνισμός ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

 

Αγαπητοί φίλοι,

 

Βρισκόμαστε στην 3η συνέχεια και η ιστορία μας έχει αρχίσει να παίρνει τη δική της ξεχωριστή μορφή χάρη στη λογοτεχνική σας προσπάθεια και φαντασία.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε το 3ο επιλεγμένο κείμενο που θα αποτελέσει τη βάση για τη συνέχεια της ιστορία μας, ενώ η Πασχαλία Τραυλού μας επισημαίνει κάποιους βασικούς άξονες της δημιουργικής γραφής και παραθέτει μία συνολική αξιολόγηση των κειμένων.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας που ομορφαίνει το λογοτεχνικό μας παιχνίδι!

 

Εισαγωγική ιστορία

 

1η συνέχεια

 

2η συνέχεια

 

3η συνέχεια

 

Λίγα λόγια από τη συγγραφέα Πασχαλία Τραυλού:

 

3η συνέχεια της νουβέλας μας και ομολογώ ότι το επίπεδό σας  ανεβαίνει. Ο λόγος, βελτιωμένος και η σύλληψη απομακρύνεται από το προβλέψιμο.  Αυτή τη φορά θα ασχοληθώ με τρία καίρια ζητήματα του γραπτού λόγου:

 

Α. Την έννοια της παραγράφου

Β. Το ρόλο της στίξης

Γ. Το ζύγισμα και την αρμονία των δεδομένων

Δ. Δόμηση πλοκής

 

Α. Παράγραφος είναι η μικρότερη ομάδα περιόδων μέσα σ’ ένα κείμενο, η οποία διαθέτει συνοχή και έχει ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο νόημα-μήνυμα. Τι μ’ έπιασε και δίνω κανόνες; Διότι σε αρκετά κείμενα διαπιστώνω ότι γίνεται ΤΥΧΑΙΑ παραγραφοποίηση. Με το μάτι! Η παράγραφος πρέπει να διαθέτει την θεματική περίοδό της, δηλαδή η πρώτη, εισαγωγική πρότασή της πρέπει να μας εισάγει στο θέμα της παραγράφου. Εν συνεχεία, οι υπόλοιπες παράγραφοι να μας εκφράζουν την εξέλιξη, την ανάλυση, την επιχειρηματολόγηση ή την αντίκρουση της θεματικής πρότασης και η τελευταία περίοδος να αποτελεί την κατακλείδα (συμπέρασμα ή μετάβαση στην επόμενο παράγραφο). Δεν ξεχνάμε το παιχνίδι της αλυσίδας, δηλαδή να φτιάχνουμε κρίκο για το πέρασμα από την μία παράγραφο στην άλλη. Το ίδιο ισχύει και για τα περάσματα από κεφάλαιο σε κεφάλαιο.

 

Β. Η στίξη είναι το οξυγόνο του κειμένου στη θάλασσα των λέξεων. Αν δεν υπάρχει, η κατάσταση γίνεται χαοτική και το κείμενο χάνει το χρώμα του, «αρρωσταίνει». Η στίξη είναι καταλυτική διαδικασία στη λογοτεχνία καθώς  αυτή καθορίζει τις «σιωπές»  και τις ανάσες  οι οποίες μαζί με τα κενά μεταξύ των λέξεων διαμορφώνει κατ’ ουσίαν το ύφος και κατ’ επέκταση την ακουστική του κειμένου. Η ακουστική του κειμένου, η αρμονία του δηλαδή, αποτελεί ένα βασικό στοιχείο  της λογοτεχνικότητάς του, παράλληλα με την προσεκτική συναρμογή λέξεων και την απόδοση του θεματικού πυρήνα. Ο μακροπερίοδος ή μικροπερίοδος λόγος εξαρτάται από τη χρήση της στίξης και από τον τρόπο που διακόπτεται η εκφορά του γραπτού λόγου. Τέλος, για την απόδοση του νοήματος που επιθυμούμε, επισημαίνω ότι συχνά είναι ανέφικτο να αποδοθεί σ’ ένα κείμενο χωρίς τη χρήση της στίξης, θυμίζοντάς σας το γνωστό Δελφικό χρησμό: Ήξεις αφίξεις ουκ εν τω πολέμω θνήξεις, όπου ανάλογα με το πού θα μπει το κόμμα (στο ουκ, ή στο αφίξεις) μεταβάλλεται ριζικά το νόημα. Τέλος, να υπενθυμίσω τη χρήση της άνω τελείας η οποία είναι καταλύτης στη λογοτεχνία και η οποία δυστυχώς έχει παραγκωνιστεί καθώς στα πληκτρολόγια έχει ενταχθεί στα σύμβολα και όχι στα σημεία στίξης με εύκολη πρόσβαση, με αποτέλεσμα όταν γράφουμε σε υπολογιστή να μην την πολυχρησιμοποιούμε.

 

Γ.  Επισημαίνω για άλλη μια φορά ότι πρέπει να διαβάζουμε πολύ προσεκτικά τα προηγούμενα κείμενα, καθώς σε κάθε συνέχεια προκύπτουν εν εξελίξει του μύθου, νέα μυθιστορηματικά δεδομένα, τα οποία πρέπει να χρησιμοποιούνται με ακρίβεια στο κείμενο που εσείς διαμορφώνετε. Επίσης, να θυμάστε ότι η νουβέλα θα ολοκληρωθεί σε δέκα συνέχειες και ότι ήδη στην τρίτη συνέχεια θα πρέπει να μπείτε στην ουσία της πλοκής και της δράσης.  Αν δούμε λίγο το θέμα της δομής της νουβέλας, η οποία συνολικά θα έχει 10.000 λέξεις, κι αν θεωρήσουμε εισαγωγικές (δίκην προλόγου) τις 2.000 πρώτες λέξεις, στην τρίτη συνέχεια πρέπει να δοθούν αφενός οι τελευταίες μυθιστορηματικές συμβάσεις, αφετέρου να ιντριγκάρουμε τον αναγνώστη, δίνοντάς του πικάντικα εναύσματα για την ουσία της πλοκής που θα ακολουθήσει. Δεν δικαιολογείται πλέον να πελαγοδρομούμε και να αοριστολογούμε, καθυστερώντας τη δράση. Παρατήρησα σε κάποια κείμενα, καθώς ομολογουμένως η δεύτερη συνέχεια είναι αρκετά δύσκολη ως βάση για την εξέλιξη της ιστορίας μας, να ανακυκλώνουν τα ήδη ειπωμένα για να μην προχωρήσουν την ιστορία. Αυτό κουράζει και είναι ανιαρό για τον αναγνώστη που θα αρχίσει να βαριέται. Στο σημείο αυτό έπρεπε να δοθεί σαφέστατα κάποια ερμηνεία και να τεθεί έστω για τα οκτώ βήματα της εκδίκησης ή να δοθεί μια πρωτότυπη  εξήγηση των λεγομένων του καθηγητή. Η αρμονία στη δομή του κειμένου και η κατά κάποιον τρόπο «γεωμετρία» του πρέπει να ακολουθείται και μεγάλοι δάσκαλοι στο ζύγισμα των έργων τους αποδείχτηκαν οι μεγάλοι δραματικοί ποιητές αλλά και άλλοι μετρ στη λογοτεχνία όπως ο Αλμπέρ Καμύ, με τα σφιχτά, σχεδόν δοκιμιακά του κείμενα, ο Ντοστογιέφσκι, ο λιτός μα πάντα περιεκτικός Τολστόι (θυμίζω το αριστουργηματικό του διήγημα, ο παππούς και το εγγονάκι, έκτασης μίας και μόνης σελίδας).

Προσοχή λοιπόν! Το κείμενο πρέπει να αναπνέει και να έχει χρώμα απαραιτήτως στη λογοτεχνία για να μην ακούγεται ξύλινο, άρα χρησιμοποιούμε τη στίξη, το κείμενο πρέπει να έχει ... καμπύλες εκεί που πρέπει ανάλογα με τα νοήματά του, άρα να γίνεται σωστή παραγραφοποίηση και να έχει αρμονία στη δομή του, αρχή, μέση και τέλος, χωρίς περιττές αναμασήσεις των ίδιων δεδομένων, με αφήγηση γεμάτη σφρίγος και εκπλήξεις για τον αναγνώστη. Εν ολίγοις να έχει περισσότερη ουσία και λιγότερο περικάρπιο. Οι καθυστερήσεις πρέπει να είναι τέτοιες που να εγείρουν το ενδιαφέρον και όχι να το ανακάμπτουν. Μια έξυπνη κίνηση πολλών σε αυτή τη συνέχεια ήταν η παρεμβολή της ιστορίας με τον Παύλο η οποία κρατάει τον αναγνώστη χωρίς να τον κουράζει.

 

Δ. Τέλος, να επισημάνω ότι η πλοκή του κειμένου πρέπει να κλιμακώνεται  μέσω της εσωτερικής σκέψης των ηρώων, μέσω του διαλόγου και της δράσης. Στα περισσότερα κείμενα παρατηρείται η εξωτερική δράση και ο διάλογος, αλλά η εσωτερικότητα των ηρώων προβάλλεται ελάχιστα. Αυτά τα τρία στοιχεία στην πλοκή πρέπει να αναπτύσσονται παράλληλα και αρμονικά. Επίσης, πρέπει να τονίσω  ότι οι ήρωες σε μια δεδομένη στιγμή δεν είναι μόνο φορείς εξέλιξης μιας ιστορίας αλλά πρόσωπα που ζουν μια συγκεκριμένη ζωή η οποία πρέπει να πλέκεται μες στη ροή του μύθου.  Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο στην παρούσα νουβέλα αυτοί οι δυο ήρωες πρέπει επιτέλους να βγουν με κάποιο τρόπο από την αίθουσα του πανεπιστημίου ώστε να τους δούμε να δρουν ως άνθρωποι της καθημερινότητας.  Θα ήταν ευχάριστο δε να αλλάξει λίγο η ατμόσφαιρα και ο χώρος της δράσης και να υπάρξουν κάποια ευρήματα που θα προάγουν την πλοκή και την εξέλιξη κάνοντας το έργο πιο ενδιαφέρον.

Το κείμενο που επιλέχτηκε από τη Χριστίνα Οικονομίδου και μένα γι‘ αυτή την εβδομάδα είναι η  3η συνέχεια που έδωσε η Έλενα Σταυρινίδου.

Καλή συνέχεια,

Πασχαλία Τραυλού

 

Δείτε τη διαδικασία συμμετοχής

 

Ημερολόγιο διεξαγωγής διαγωνισμού:

27/06/2011: Ανάρτηση εισαγωγικής ιστορίας (Δείτε την ιστορία εδώ)

10/07/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 1η συνέχεια

18/07/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 1ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

24/07/2011:  Λήξη υποβολής κειμένων για 2η συνέχεια  

01/08/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 2ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

21/08/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 3η συνέχεια

29/08/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 3ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

04/09/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 4η συνέχεια

12/09/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 4ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

18/09/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 5η συνέχεια

26/09/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 5ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

02/10/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 6η συνέχεια

10/10/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 6ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

16/10/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 7η συνέχεια

24/10/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 7ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

30/10/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 8η συνέχεια

07/11/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 8ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

13/11/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 9η συνέχεια

21/10/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 9ης συνέχειας (Δείτε την ιστορία εδώ & την αξιολόγηση των συμμετοχών εδώ)

27/11/2011: Λήξη υποβολής κειμένων για 10η συνέχεια

05/12/2011: Ανάρτηση επιλεγμένης 10ης συνέχειας – λήξη διαγωνισμού (Δείτε την ιστορία εδώ )

19/12/2011: Λήξη υποβολής ομογενοποιημένης νουβέλας


 

ΑΠΟΔΟΧΗ

Στο psichogios.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την καλύτερη εμπειρία πλοήγησης. Θέλω να μάθω περισσότερα